Det kan ofte være en jungle af finde rundt i markedet af mobilabonnementer. Især efter der er kommet de nye EU regler omkring data roaming. Ligeledes kan det være svært at finde ud af hvad ens reelle forbrug er og hvor meget der er nødvendigt. Vi kigger på et par abonnementer og giver dig et par fif til hvordan du kan tjekke dit forbrug og hvordan du finder det mest hensigtmæssige abonnement til netop dig.
Inden vi begynder at anbefale forskellige abonnementer, er det vigtig at gøre klart, af de forskellige udbydere er meget mere forskellige end de var tidligere. I dag er der tale om hovedselskaber og datterselskaber, hvor hovedselskaberne bla. dækker over 3, Telia, 3, Telenor og Yousee, som tidligere hed TDC. Ved disse selskaber er det ikke prisen på abonnementet der er i fokus, men derimod de mange tillægstjenester, som film, musik, bogklub og meget mere. Hvorimod ved datterselskaberne, som Oister, CBB, Ok mobil, Fullrate og mange flere, er det primært prisen der bliver fokuseret på. Derfor kan du ikke sammenligne Yousee priser, med priser fra f.eks. Oister, da abonnementerne ikke inkludere det samme. Ved Yousee vil du bla. fået fri adgang til mere end 15.000 musiknumre, data i EU og meget mere. Ved et lavprisselskab som Oister vil du primært få “råt” forbrug, så som data, taletid og fri sms.
Rent forbrug eller tillægstjenester?
Du skal gøre op med dig selv hvad du rent faktisk bruger, hvilket du kan tjekke på din seneste regning. Rigtig mange selskaber har også en app eller en online tjeneste tilknyttet deres abonnement, hvor du løbende kan logge ind og følge med i forbruget. Derudover kan du i de fleste smartphones gå ind i indstillinger på telefonen og tjekke hvor mange timer du har talt, ligeledes hvor mange sms beskeder der er sendt, samt et overblik over dit data forbrug.